Obsah
Náplň práce koordinátora prevencie sociálno - patologických javov
/Drogová prevencia, ľudské práva/
Náplň práce koordinátorky prevencie sociálno - patologických javov je zameraný predovšetkým na poradenskú a preventívno -výchovnú činnosť pre žiakov, rodičov, pedagogických zamestnancov a ostatných zamestnancov školy .
Náplň práce je vypracovaná na základe aktuálnych POP na príslušný školský rok.
Žiaci sa zúčastňujú rôznych výchovno - vzdelávacích podujatí organizovaných školou a inými inštitúciami po schválení riaditeľkou školy.
Do spolupráce sú zapojení aj triedni učitelia, výchovný poradca a vedenie školy.
Náplň práce koordinátora prevencie sociálno - patologických javov je úzko prepojená s náplňou práce výchovného poradcu.
Hlavné oblasti činnosti:
Stratégie výchovy k ľudským právam- predchádzať všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie a ostatným formám intolerancie
Predchádzať diskriminácii žiakov so zdravotným postihnutím pri uplatňovaní práva na vzdelanie
Zamerať sa na ochranu žiaka pri používaní internetu a bezpečnosti internetu
Zvyšovať u žiakov povedomie o trestnoprávnej zodpovednosti pri prejavoch kyberšikany či iného rizikového správania prostredníctvom mobilnej komunikácie a internetu
Stratégia kariéroveho poradenstva – sprístupnenie informácii a poradenskej služby v oblasti prípravy na povolanie
Protidrogová stratégia – v súlade s Národnou protidrogovou stratégiou realizovať projekty protidrogovej prevencie, informovať rodičov o možnostiach odbornej pomoci o opatreniach vymedzených v školskom poriadku proti šíreniu legálnych a nelegálnych drog v školskom prostredí
V súlade s Národným programom prevencie HIV/AIDS zamerať sa na prevenciu rizikového správania sa v rámci dospievania – červené stužky
V súlade so Stratégiou SR pre mládež na roky 2014 - 2020 využiť informácie a metodické námety orientované na globálne témy - aktívne ľudské práva, radikalizmus, extrémizmus, migračná kríza.
Uskutočňovať besedy v rámci prípravy pre trh práce s cieľom informovať o rizikách práce v zahraničí a prevencie pred neľudským zaobchádzaním
Prednášky výchova k rodičovstvu, prevencii proti pohlavným chorobám, škodlivosti fajčenia, toxikománie, alkoholizmu
Uskutočňovať aktivity z príležitosti dni vyhlásených na podporu zdravia, prevenciu pred toxikomániou a posilňovať zdravý životný štýl žiakov, Výchovne využívať svetový deň výživy, Týždeň duševného zdravia, Svetový deň duševného zdravia , Svetový deň výživy a Svetový deň mlieka
Ponúkať žiakom zmysluplné využitie voľného času, rozvíjať ich športové aktivity.
Koordinátor prevencie
Dôležitú úlohu pri realizovaní školskej prevencie má koordinátor prevencie. Zákon o výchove a vzdelávaní (školský zákon) č. 245/2008 Z. z. v § 130 k ďalším zložkám systému výchovného poradenstva a prevencie zaradil aj koordinátora prevencie. Zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch v § 33 uvádza koordinátora prevencie ako pedagogického zamestnanca špecialistu, zamestnanca vykonávajúceho špecializované činnosti.
Koordinátor prevencie spolu s riaditeľom školy vypracujú plán prevencie resp. preventívnych aktivít na príslušný školský rok, ktorý vychádza zo strategických dokumentov SR či EÚ, napr. Národnej protidrogovej stratégie, Stratégie prevencie kriminality v SR, Protidrogovej stratégie Európskej únie.
Koordinátor prevencie by mal preventívnu činnosť v škole koordinovať, nie byť jediným realizátorom prevencie. Mal by aj spolupracovať s preventívnymi, poradenskými a inými odbornými zariadeniami.
Úlohy koordinátora prevencie
Plní úlohu školského poradenstva v otázkach prevencie drogových a iných závislostí.
• Osobitnú pozornosť venuje žiakom zo znevýhodneného sociálneho prostredia (ohrozeného sociálnou patológiou), u ktorých je zvýšené riziko vývinu sociálno-negatívnych javov, vrátane drogových závislostí.
• Zabezpečuje koordináciu prevencie ako integrálnej súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu. V rámci aktivít školy poskytuje preventívno-výchovné konzultácie žiakom a ich zákonným zástupcom.
• Sprostredkúva prepojenie školy s preventívnymi, poradenskými a inými odbornými zariadeniami a mimovládnymi organizáciami zaoberajúcimi sa prevenciou.
• Koordinuje a metodicky usmerňuje preventívnu protidrogovo-výchovnú a informačnú činnosť pedagogických pracovníkov v škole pri dlhodobom systematickom sledovaní a hodnotení vývinu žiakov ohrozených drogovou závislosťou a inou sociálnou patológiou.
• Informuje žiakov, ich rodičov (prípadne zákonných zástupcov) o činnosti preventívnych poradenských a iných odborných zariadení a o možnostiach prevencie drogových a iných závislostí.
• V rámci svojej preventívnej činnosti úzko spolupracuje s výchovným poradcom v škole a s príslušnými poradňami, ktoré poskytujú metodickú pomoc.