Obsah
Výchovný poradca
Hlavné úlohy
Hlavné úlohy na úseku výchovného poradenstva:
- plniť úlohy súvisiace s výchovou v duchu humanizmu a so vzdelávaním v oblasti ľudských práv v SR a predchádzania všetkých foriem diskriminácie, xenofóbie, intolerancie a rasizmu v súlade s Chartou základných ľudských práv a slobôd z roku 1990
- prehlbovať poznatky a právne vedomie žiakov o ľudských hodnotách
- výchovnými princípmi prispieť ku kultúrnej občianskej vyspelosti dospievajúcej generácie, k schopnostiam aktívne a zodpovedne sa zúčastňovať verejného života
- osobitnú pozornosť venovať realizácii projektu Národného programu podpory zdravia
- zabezpečiť uplatňovanie zákona o ochrane nefajčiarov v školských priestoroch
Výchovné poradenstvo na našej škole plní úlohu individuálnej konzultačnej činnosti s problémovými žiakmi a ich rodičmi, učiteľmi, MOV, vychovávateľmi a predstaviteľmi vedenia školy.
Najdôležitejšie úlohy:
- s pomocou ostatných učiteľov vyhľadáva všetky výchovno – vzdelávacie problémy v škole
- pohovory s problémovými žiakmi
- vedenie písomnej evidencie problémových žiakov
- konzultačné pohovory s rodičmi problémových žiakov
- spolupráca s triednymi učiteľmi, kde sú problémoví žiaci
- konzultácie s MOV
- pohovory so slabo prospievajúcimi žiakmi
- pohovory so žiakmi, ktorí pravidelne zanedbávajú štúdium
- usmernenie záujemcov o štúdium na VŠ, nadstavbovom štúdiu
- servisné služby v škole – pedagogické, psychologické, informačné, osvetové, sociálno – právne –spolupráca s CPPPaP v Trnave
- spolupráca so širokým spektrom rôznych subjektov a inštitúcií, ktoré participujú na výchove a vzdelávaní – so ŠZÚ Trnava, s ČK, s OR PZ Trnava, NÚP a Kanceláriou zdravé mesto
- v spolupráci s učiteľmi a MOV návštevy ZŠ v okrese s cieľom informovania žiakov 9. ročníka o možnosti štúdia na našej škole
- pomoc pri organizácii Dňa otvorených dverí
- pohovory so žiakmi, ktorí majú sklon k šikanovaniu spolužiakov
- v zmysle dohovoru o právach dieťaťa zabezpečovať aktívnu ochranu detí pred sociálno – patologickými javmi, monitorovať zmeny správania detí, v prípade oprávneného podozrenia z fyzického alebo psychického týrania či ohrozovania mravného vývinu, bezodkladne riešiť problém v spolupráci s vedením školy a ďalšími orgánmi
- pokračovať v činnosti v Asociácii VP
- podľa potreby dopĺňať a aktualizovať plán práce VP
Aktivity podľa ročníkov:
1. ročník
– spoznávanie žiakov, pomoc pri adaptácii – riešenie problémov vyplývajúcich z prechodu na iný typ školy
– oboznámenie žiakov s náplňou práce výchovného poradcu
– psychohygienické zásady správneho režimu dňa – prednáška na tému „Efektívna príprava na vyučovanie“
– poradenstvo pre rodičov pri vzdelávacích ťažkostiach detí
2. ročník
– poradenstvo zamerané na pomoc pri optimalizácii osobnostného vývinu
– poradenstvo pri aktuálnych krízových situáciách – konflikty so spolužiakmi, zmeny v rodine – rozvod, zmeny zdravotného stavu
– informácie o možnostiach štúdia na VŠ u nás a v zahraničí
3. ročník
– poradenstvo v oblasti profesijného rozhodovania pre ďalšie štúdium
– využitie počítačového programu „Sprievodca svetom práce“
– poradenstvo pre rodičov o možnostiach štúdia na VŠ a nadstavového štúdia
– poradenstvo pri riešení osobnostných problémov, problémov vo vzťahu žiak – žiak, žiak – učiteľ, dieťa – rodič
4. ročník
– beseda o efektívnej príprave na maturitné skúšky
– beseda s pracovníkmi úradu práce
– beseda na tému “Riziká práce v zahraničí“
– pomoc pri vypĺňaní prihlášky na VŠ
Aktivity podľa mesiacov
SEPTEMBER
- vypracovanie plánu práce výchovného poradcu, informačnej nástenky VP
- vypracovať prehľad stavu žiakov
- stanovenie konzultačných hodín výchovného poradenstva
- pripraviť návrhy besied pre jednotlivé ročníky
- beseda so psychológom „ Efektívne spôsoby učenia“ pre žiakov 1. ročníkov
- skontaktovanie sa s CPPPaP Trnava, so Štátnym zdravotným ústavom, s Červeným krížom, s hovorcom Okresného riaditeľstva PZ Trnava, s kanceláriou Zdravé mesto, s Úradom práce
- zistiť informácie o žiakoch so ŠVVP – od triednych učiteľov
OKTÓBER
- v čase konzultačných hodín zabezpečovať výchovné a poradenské aktivity smerom k žiakom a rodičom
- v spolupráci s triednymi učiteľmi u žiakov prvých ročníkov sledovať adaptáciu na sociálne a študijné prostredie
- málo adaptabilným žiakom poskytnúť pomoc – individuálne pohovory
- v spolupráci s učiteľmi a MOV účasť na poradách výchovných poradcov ZŠ – oboznámenie so študijnými a učebnými odbormi na SOŠ OaS Trnava
- v spolupráci s rodičmi zabezpečenie psychologického vyšetrenia problémových žiakov
- príprava „Dňa otvorených dverí“ po konzultácii so ZRTV a RŠ
NOVEMBER
- aktualizovať nástenku VP
- rozbor problémov žiakov po psychologickom vyšetrení, konzultácie a zvolenie opatrení v spolupráci s triednymi učiteľmi
- usmerňovanie žiakov končiacich ročníkov tak, aby voľba vysokoškolského štúdia , voľba povolania a nadstavbového štúdia bola v súlade s ich záujmami, schopnosťami , povahovými a osobnými kvalitami
- osobné pohovory so zaostávajúcimi žiakmi
- štvrť ročná klasifikácia – prerokovať problémy s triednymi profesormi, prípadne rodičmi
- spracovanie a doplnenie podkladov k problémovým žiakom, slabo prospievajúcim žiakom a žiakom s vysokou absenciou
DECEMBER
- venovať sa žiakom, ktorí sú problémoví
- pokračovať v prednáškach a besedách podľa záujmu tried
- vypracovať dotazník o šikanovaní a vydieraní – pre 1. ročník
- žiakom s problémami v oblasti voľby ďalšieho štúdia budú poskytované konzultácie
- poskytnutie informácii žiakom končiacich ročníkov o termínoch podávania prihlášok a o podmienkach prijímania na jednotlivé školy
- kontrola správneho vyplnenia prihlášok a ich evidencia v počítači
JANUÁR
- príprava podkladov na klasifikačnú poradu: analýza výchovných problémov za prvý polrok, analýza problémových žiakov
- žiakom s problémami v oblasti učenia, správania a žiakom s osobnostnými problémami a rodičom týchto žiakov budú poskytnuté konzultácie výchovným poradcom
- na rodičovskom združení propagácia poradenských aj psychologických služieb medzi rodičmi
FEBRUÁR
- individuálna práca so žiakmi ktorí vykazujú vysokú absenciu, poruchy správania a osobnostné problémy
- konzultácie žiakov končiacich ročníkov o VŠ a nadstavbovom štúdiu
- konzultácie s triednymi učiteľmi – nadaní a talentovaní žiaci
- beseda s pracovníkmi OR PZ zameraná na boj proti delikvencii mládeže
- beseda v rámci projektu „S Tebou o Tebe“
MAREC
- zabezpečovať nábor do študijných a učebných odborov
- beseda so psychológom zameraná na predmanželskú a manželskú výchovu pre žiakov 3. ročníkov maturitných tried a 2. ročníkov učebných odborov
- problémoví žiaci v učení, správaní a žiaci s osobnostnými problémami absolvujú pohovor u výchovného poradcu
- 22. marec – Svetový deň vody – individuálne prednášky v rámci ekológie enviromentálnej výchovy v spolupráci s učiteľmi EV a odborných predmetov
APRÍL
- spolupráca s učiteľmi kde sú problémoví žiaci, žiaci s vysokou absenciou, pohovory so žiakmi ktorí majú sklon k šikanovaniu
- pohovory so slabo prospievajúcimi žiakmi
- konzultácie a pohovory s rodičmi problémových žiakov
- výchovný poradca v spolupráci s triednymi učiteľmi bude informovať rodičovskú radu o najzávažnejších výchovných problémoch
- rozpracovanie podkladov o problémových žiakoch
MÁJ
- pohovory so slabo prospievajúcimi žiakmi, so žiakmi s vysokou absenciou
- pomoc pri príprave prijímacích pohovorov, sledovanie výsledkov skúšok v prijímacej komisii, výber žiakov podľa predpokladov a možností
- prednáška o prvom vstupe do zamestnania pre žiakov končiacich ročníkov v spolupráci s vyučujúcimi na predmete UDSP, prípadne NÚP
JÚN
- 5. jún – Svetový deň životného prostredia – individuálne prednášky pre žiakov v rámci ekológie a enviromentálnej výchovy
- 26. Jún – svetový deň boja proti drogám – koordinátor prevencie drogových závislosti v spolupráci s učiteľmi TV zorganizuje športové aktivity pre žiakov zamerané na elimináciu drogovej závislosti
- sledovanie umiestnenia žiakov v praxi, VŠ a v nadstavbovom štúdiu
- rozpracovanie podkladov na pedagogickú poradu – analýza výchovných výsledkov vypracovanie správy o výchovnom poradenstve
Plán práce VP je otvorený a v priebehu školského roka sa bude dopĺňať o nové informácie a akcie
MVDr. Eva Mrvová
výchovná poradkyňa